At være optimist holder dig motiveret og energisk, får dig til at følge dine mål og styrker din selvtillid og din lykke. Optimisme er også noget der kan trænes. Så hvorfor ikke prøve nogle af disse 14 tips?

optimistisk

  1. Gør mindst en gang om dagen noget, der gør dig glad og tilfreds. Dette kan være hvad som helst, stort som småt, som at spise noget, du elsker, læse en god bog eller tale med en ven.
  2. Prøv at smile mere. Smil smitter, men et smil får dig også til at producere lykkehormoner.
  3. Vær aktiv og tag styringen. Positive mennesker har positive mål og positive opgaver. Proaktive mennesker er 15 % mere tilfredse med deres liv i forhold til mere passive mennesker.
  4. Hold op med at give andre skylden. Når du giver andre skylden for dit liv, fratager du samtidig dig selv ansvaret og muligheden for at gøre noget ved det. I stedet for at fokusere på at tale om problemer, så fokuser på at tale om løsningsforslag.
  5. Undgå så vidt muligt mennesker som kun taler negativt. Hvis du er sammen med mennesker der bliver ved med at tale om problemer, så prøv at få dem til at skifte spor, ved at spørge: ”Hvad vil du gøre ved det?” Hvis de ikke kan eller vil gøre noget ved det, gør det ikke tingene bedre at blive ved med at fokusere på problemerne.
  6. Tag det ikke personligt. Sker der noget mindre rart, så tænker en pessimist jeg er ikke dygtig nok. En optimist tænker det var et uheld. Sker der noget godt tænker en pessimist ”Det er mine kollegaers skyld at det gik godt” mens optimisten tænker, ”Det er fordi jeg er så dygtig.”
  7. Bliv bedre til at lytte. Når man lytter åbner man sin evne til at optage mere viden, i stedet for at blokere verden med ord eller distraherende tanker. Du viser også overskud, tillid og respekt over for andre.
  8. Træn dig i at acceptere fortiden, lægge den bag dig og fortsætte med bedre ting. At fordybe sig i fortiden skaber utilfredshed og manglende optimisme.
  9. Gør noget godt for andre. De, der jævnligt gør gode ting for andre er 24 % lykkeligere end dem, der kun lever for sig selv.
  10. Brug din humor. Dem med en god sans for humor, hæver deres positivitet med 33 %. Vi bør fremme vores sans for humor og lære ikke at tage tingene så alvorligt. Vi skal lære at grine af os selv. De, der er i stand til at gøre det, lever lysere og lysere. Det er godt at se sjove film, læse sjove bøger, og at besøge glade mennesker.
  11. Spis sundt, dyrk motion og få mindst 15 minutters sollys hver dag. Hvis du ikke får nok sol, så spis D-vitamin. Hvis du ikke laver nok motion, så tag trappen i stedet for elevatoren. En daglig gåtur styrker dit lykkeniveau med 12 %.
  12. Få nok søvn om natten. Hvis man ikke sover nok eller ikke sover godt, kan man blive humørsyg, ulykkelig og irritabel. God nattesøvn vil gøre dig mere energisk, levende og optimistisk.
  13. Se kun lidt tv. Videnskabelige undersøgelser viser at hver time med tv sænker den generelle livskvalitet med 5 %. Vejen til positiv tv-kigning består af: a) Vælg dine programmer omhyggeligt. Undgå negative udsendelser. b) Find den korrekte mængde tv. Maksimum en time om dagen. c) Efter at se tv, bør man praktisere en form for åndelig øvelse (som yoga, meditation, en gåtur, læsning, tænke over meningen med livet).
  14. Træning, træning og træning. Det tager tid at ændre på sine vaner. Hav tålmodighed med dig selv.
Kilder

How to Be Optimistic

How to Become Positive, Happy and Optimistic


Flere spændende artikler

Sideoversigt | Cookie- og persondatapolitik | Handelsbetingelser | Etik
© Copyright www.annettaagot.dk. All Rights Reserved