vandEn nyfødt baby indeholder 90% vand, mens en ældre person indeholder kun 70% vand. Fra vugge til grav bliver langt de fleste mennesker langsomt mere udtørrede.

Det er vigtigt at sørge for at vedligeholde kroppens væskebalance, for at få og bevare sin energi, livskraft, sundhed, skønhed og ungdommelighed.

Her er en liste over alt det gode der sker, når kroppen får vand nok:

Energi

1. Giver mere energi og lindrer træthed.

2. Får din hjerne til at fungere bedre, og får dig til at tænke klarere.

3. Sætter dig i bedre humør - Når kroppen fungerer optimalt, vil du føle dig godt tilpas og være mere glad.

Sundhed

4. Giver en bedre fordøjelse og en regelmæssighed afføring. Forstoppelse opstår ofte på grund af væskemangel.

5. Udvasker giftstoffer og affaldsstoffer fra kroppen. Det er med til at mindske risikoen for nyresten og urinvejsinfektioner.

6. Øger immunforsvaret.

7. Lindrer og forebygger hovedpine, der ofte er forårsaget af dehydrering.

8. Forhindrer kramper og forstuvninger. Når kroppen har den rette mængde vand, hjælper det til at holde leddene smurt og musklerne bliver mere elastiske, så der er mindre risiko for ledsmerter.

Skønhed

9. Smukkere hud. Når hudens celler har det naturlige vandindhold, bliver huden mere frisk, blød og glat og får en naturlig, smuk glød. Det giver også færre rynker.

10. Indsunkne øjne, mørke rander under øjnene og poser under øjnene, kan alt sammen være tegn på, at kroppen mangler vand. Hvis kroppen er dehydreret, kan nyrerne ikke fungere ordentligt, og det viser sig tydeligt i dit ansigt.

11. Regulerer din appetit. Mange forveksler følelsen af tørst med sult. Næste gang du føler dig sulten, så prøv at drikke et stort glas vand, før du spiser. Rent vand virker appetitnedsættende.

Bonus

12. Du sparer penge! - Vand er GRATIS!

Hvor meget vand har du brug for?

Som tommelfingerregel har vi brug for 0,3 dl vand pr. kilo kropsvægt hver dag, det vil sige 1½ liter vand for en person på 50 kg.

For at udregne dit personlige vandforbrug i liter, ser regnestykket sådan ud: Din kropsvægt i kg x 0,03 liter.

Du har brug for mere vand, når det er varmt og tørt, hvis du dyrker meget motion, hvis du er gravid eller ammer, hvis du drikker meget kaffe, te, alkohol eller sodavand, og hvis du spiser meget salt mad.

Kilder

7 Reasons To Drink More Water

10 Reasons Why You Should Drink More Water


Flere spændende artikler

Sideoversigt | Cookie- og persondatapolitik | Handelsbetingelser | Etik
© Copyright www.annettaagot.dk. All Rights Reserved