Klare drømme

At klardrømme er at drømme og samtidig være bevidst om at du drømmer.

Når du klardrømmer er du bevidst om at du drømmer, og du kan styre hvad du gør i dine drømme. Du kan for eksempel kommunikere med din sjæl, finde løsninger på problemer eller heale dig selv.

Klardrømme kaldes også lucide drømme efter det engelske udtryk 'lucid dreaming'.

Normalt er vi sjældent klar over, at der er tale om en drøm, før vi vågner og indser det. Derfor kan vi som regel heller ikke styre, hvad der sker i drømmen. Men det kan optrænes - for nogen er det nemt at træne, for andre tager det længere tid.

Når du har trænet dig til at være bevidst når du drømmer, kan du gå videre og træne dig i at styre hvad du gør i dine drømme.

Når du er nået her til, kan du foretage astralrejser, ud af kroppen oplevelser, kommunikere med din sjæl, med din skytsånd, eller med afdøde. Eller du kan finde løsninger på problemer eller heale dig selv.

Sådan træner du dig i at klardrømme

Dagbog

Begynd at føre dagbog over dine drømme. Hav dagbog og blyant liggende ved siden af din seng og skriv dine drømme ned, som det første når du vågner.

De gange hvor du ikke kan huske dine drømme, skriver du for eksempel: kan ikke huske min drøm.

Det vigtigste er at du kommer ind i en rytme, hvor du bevidst prøver at fastholde dine drømme, når du er vågen.

Virkelighedstjek

Et virkelighedstjek kan for eksempel være at se på dine hænder eller tælle dine fingre. Gør det til en vane i løbet af din hverdag, som bliver så indgroet, at du ikke tænker over det. For eksempel, kig på dine hænder, og bemærk hvordan de ser ud. Studer dem så nøje, at du vil kunne beskrive dem for en tegner, som ud fra din beskrivelse vil kunne tegne en nøjagtig gengivelse.

Når du i en passende periode har gjort det jævnligt i din hverdag, bliver det til en indgroet vane, som du også vil begynde at gøre i dine drømme. Men i dine drømme vil dine hænder se anderledes ud. Jeg har oplevet at alle mine fingre var lige lange. Når det sker, når dine hænder pludselig ser anderledes ud, end de plejer, så ved du, at du drømmer.

3 effektive klardrømme teknikker

Du kan bruge teknikkerne hver for sig, eller kombinere dem.

WBTB (Wake Back To Bed) teknik

Sæt dit vækkeur til at vække, 5 timer efter du ligger dig til at sove. Lig dig til at sove.

Når du vågner, så forbliv vågen i en time. Hold dine tanker fokuserede på klare drømme, i denne time. Sæt dig for eksempel og skriv ned, hvad du gerne vil opleve i din klare drøm, hvad du gerne vil have svar på, hvad du gerne vil have en løsning på, eller hvad du gerne vil have healing for.

Lig dig igen til at sove, denne gang ved at bruge MILD teknikken.

MILD teknik (Mnemonic Induction of Lucid Dreaming) af Stephen Laberge

Sæt dit vækkeur til at vække, 4½, 6, eller 7½ time efter du ligger dig til at sove.

Når du bliver vækket, så prøv at huske så meget af drømmen som muligt.

Når du mener du har genkaldt dig så meget som muligt at din drøm, så lig dig ned igen, forestil dig at du igen er i denne drøm, og at du er bevidst om at du drømmer. Sig til dig selv: ”Jeg vil være bevidst om at jeg drømmer” eller noget lignende. Bliv ved, ind til det er ’sunket ind’. Lig dig så til at sove.

Hvis tilfældige tanker dukker op, når du prøver på at sove, så gentag forestillingen om din tidligere drøm, og din valgte sætning. Vær ikke bekymret, hvis du synes det tager lang tid. Jo længere tid det tager, jo mere sandsynligt er det, at du vil få en klar drøm.

WILD (wake initiated lucid dream) teknik

Teknikken går ud på, at når du falder i søvn, tager du din bevidsthed direkte med ind i REM søvnen - og starter en klardrøm.

Mediter, så du kommer ind i en afslappet og fokuseret tilstand. Du kan for eksempel  tælle dine åndedrag, som i mindfulness teknikker.

En nem måde at falde i søvn på, er at fokusere din bevidsthed på dit hoved, der hvor det rører puden. Vent indtil din indre stemme stopper, og forestil dig så, at du synker ned i din pude, ind til du næsten sover. Flyt nu din bevidsthed ud af kroppen, mens du holder fast i din bevidsthed, så meget som muligt. På den måde vil din krop falde i søvn, mens du er bevidst og går ind i klar drøm.

Du kan også lytte til theta musik eller theta rytmer, mens din krop falder i søvn, for lettere at komme ind i klar drømmen.film

Kilder

Sådan kan du lære at styre dine drømme

Lucide drømme

 
 

Flere spændende artikler

 KontaktNyhedsbrev | Facebook
© Copyright www.annettaagot.dk. All Rights Reserved