flower Annett Aagot - Healing, coaching og regression

Når tilfredshed løber løbsk: Mobning

regn

Mærkeligt nok, har mange mobbere et højt selvværd,selvom deres adfærd er det stik modsatte af ærefuld eller prisværdig.

For meget selvværd og tilfredshed kan være meget problematisk, og kan faktisk være en faktor til mobning.

Mobning er en situation, hvor nogle mennesker føler det naturligt at slå ned på andre, chikanere, isolere, skamme ud og skræmme andre.

Der er en masse problematiske følelser involveret i mobning. Vredesfølelsen fungerer ikke konstruktivt og der en udtalt mangel på sund skam (samvittighed), men der er en overraskende følelsesmæssig tilstand, der også forekommer i mobning: i mange tilfælde er tilfredsheden løbet helt af sporet.

 

Mobberens vrede bliver sluppet løs konstant og uden mådehold fra en sund skamfølelse - hvilket betyder, at mobberen ikke har sunde bremser, over for sin vrede, og derfor opfører sig vanærende.

 

Man kan sige at skamfølelsen er blevet sindsforvirret, og den hjælper ikke længere personen til at styre sin adfærd. Reglerne for normal adfærd bliver slettet, og personen finder en måde at føle en fordrejet form for tilfredshed, der faktisk ikke fører til noget godt.

 

Ingen, der er i balance med følelsen af vrede, skam og tilfredshed, vil nogensinde forsøge at deaktivere disse følelser hos andre. Aldrig. Tilfredsheden i en mobber synes at sige, "Ja, min vrede er retfærdig! Jeg behøver aldrig nogen sinde at skamme mig over noget, jeg gør, så godt for mig, og til helvede med alle andre! ". Det er en djævelsk, sindsforvirret og oppustet form for tilfredshed.

 

Mobberens adfærdsmønster består primært i at påtvinge andre skam og forsøge at nedbryde selvopfattelsen og grænserne hos deres ofre.

 

Mobberen kan triumfere over det storartede ved deres vrede, men de giver slet ikke plads, til at en sund vrede eller naturlig tilfredshed kan eksistere hos andre. Så selvom de synes at være meget komfortable med deres vrede og fulde af tilfredshed, bruger mobbere en frygtelig masse tid, på at deaktivere tilfredshed, vrede, og personlige grænser hos deres ofre, med enorme mængder af giftig skam.

 

Det fortæller, at mobberens vredesudbrud, mobberens tilsyneladende mangel på skam og mobberens kunstigt oppustede tilfredshed er et show. Ingen, der er i balance med sin egen vrede, skam, og tilfredshed, ville nogensinde forsøge at deaktivere disse følelser hos andre. Aldrig.

Bring mobberne tilbage til samfundet

Mange mennesker tror, at kuren mod mobning er at bruge skam, straf og social isolation for at bringe mobberen på plads - men det er helt forkert taktik at bruge mod en person, der allerede har et alvorligt problem med skam (og en ubalance med sin vrede og sin tilfredshedsfølelse).

En irettesat mobber vil måske offentligt undskylde og vise anger, men at bruge mere skam over for en person, der i forvejen har en alvorlig skam-dysfunktion, vil give bagslag - og i nogle tilfælde vil det hovedsagelig hærde og forstærke mobbetendenserne.

 

En person, der angriber andre, har allerede meget dårlige personlige grænser. Hvis du tager kampen op mod sådan en person, ophidser du bare situationen.

Mobberen ønsker en kamp, og de er klar til at gøre alt for at vinde. De sidder fast i en ond cirkel med vrede, og hvis du går ind i spillet, vil du gøre tingene værre. Mobbere skal lære at have kontakt til deres samvittighed, og reagere i harmoni med deres samvittighed. De skal lære at komme i kontakt med nogle følelser indefra, som de har lukket af til.

 

Empatiøvelser i et sikkert rum, mægling og aktivt engagement i æresoprejsning, kan hjælpe mobbere til at genindtræde i samfundet og blive i stand til at forholde sig på hæderlige måder igen. Deres ugerninger og krænkelser skal stoppes, men mobning er et tegn på følelsesmæssig dysfunktion, usund oppustet, tilfredshed og mangel på empati. Mobbere har brug for at blive omskolet i hvordan man fungerer socialt, følelsesmæssigt og empatisk.

 

Noget, der også kan hjælpe mobbere, er at engagere dem i en form for aggression, der indeholder regler, grænser og ære. Fægtning, kick-boksning, aikido og andre former for kampkunst - kan hjælpe med at lære mobberen, hvordan man kan kanalisere sin aggression på en sikker, kontrolleret og begrænset måde.

 

Kilde: The gifts of contentment: Appreciation and recognition af Karla McLaren

 

 

 
 

Du vil måske også finde disse artikler interessante:

 

Kærlighedens 5 faser. Hvilket trin er du på?

Når du forstår de 5 stadier et forhold gennemløber, vil du blive bedre til at navigere gennem hver fase med succes og ikke ’hænge fast’ i nogen af dem.

Læs Kærlighedens 5 faser. Hvilket trin er du på?

 

Derfor er kærlighed ikke en følelse

Hvad er kærlighed og hvad er kærlighed ikke? Vi lærer ofte at kærlighed er fysisk tiltrækning, længsel, lidenskab, fælles ønsker og delte hobbyer - men det er ikke kærlighed, for kærlighed er fuldstændig stabil og helt upåvirket af følelser.

Læs Derfor er kærlighed ikke en følelse

Kærlighed, had og projektioner

Når vi beundrer andre mennesker, projicerer vi ofte vores bedste sider over på dem - vi lader dem besidde vores talent, vores skønhed og vores lys.

Læs mere: Kærlighed, had og projektioner

Lykke - dronningen af følelser

Hvad er lykke og hvad er lykke ikke? Hvorfor har små børn lettere ved at være lykkelige end voksne? Og hvordan kan man selv blive mere lykkelig?

Læs mere: Lykke - dronningen af følelser

Glæde: samhørighed og fællesskab

Glæde opstår i øjeblikke hvor man føler en form for fællesskab og forbindelse - med mennesker, med naturen, med kærlighed, med skønhed - eller når man føler det som om, at man er et med alt.

Læs mere: Glæde: samhørighed og fællesskab

Tilfredshed - den indre anerkendelse

Tilfredshed opstår, når du har nået et vigtigt mål eller gjort dit arbejde godt. Desværre lever vi i et samfund, der systematisk prøver at nedbryde vores egen indre tilfredshedsfølelse - med konkurrence, sammenligning, præmier og ros.

Læs mere: Tilfredshed - den indre anerkendelse

14 tips til at blive mere optimistisk

At være optimist holder dig motiveret og energisk, får dig til at følge dine mål og styrker din selvtillid og din lykke. Optimisme er også noget der kan trænes. Så hvorfor ikke prøve nogle af disse 14 tips? Læs 14 tips til at blive mere optimistisk

 

101 måder til at blive et bedre menneske

De fleste af os ønsker at være et bedre menneske, men de færreste ved hvordan man bliver det. Her har jeg samlet 101 specifikke måder, som vi alle kan bruge, til at blive et bedre menneske på.

Læs 101 måder til at blive et bedre menneske

  

Hvad er meningen med livet?

Svaret på spørgsmålet kan man lede efter hele sit liv, og måske finder man det aldrig. For nogle har det stor betydning, andre tænker sjældent over det. Svaret afhænger af om man betragter det ud fra en spirituel, psykologisk eller filosofisk tilgang.

Læs Hvad er meningen med livet?

 

Skab din fremtid – nu

For de fleste mennesker er det at skabe fremtiden, ikke noget man gør. De fleste mennesker bruger mere tid på at planlægge deres næste ferie, end på at planlægge deres liv. At skabe fremtiden, betyder at vælge hvad du ønsker der skal ske, mange år frem i tiden.

Læs mere: Skab din fremtid – nu

Søg


 

Denne hjemmeside bruger cookies til at få hjemmesiden til at fungere, til at huske dine indstillinger og til statistik. Her kan du læse mere om cookies..

  Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.