flower Annett Aagot - Healing, coaching og regression

Bliv ven med din vrede

lyn

Enhver form for vrede er dybest set udtryk for, at vi oplever noget, som vi synes er uretfærdigt.

Vrede er en af de 5 negative grundfølelser, som afholder os fra at leve livet fuldt ud - hvis vi ikke ved hvordan den skal tackles. Det er vigtigt at indskyde, at ingen følelser er negative i sig selv - de er alle nødvendige og har et formål.

 

Vrede findes i forskellige styrker: utålmodighed, frustration, fortørnelse, desperation, bitterhed, forbitrelse, arrigskab, og aggressivitet.

 

Det er helt naturligt. På den anden side kan vrede være så voldsom, at den er hæmmende eller skadelig for den vrede persons liv, omdømme og omgivelser. Især hvis vreden udmønter sig i aggressiv og ubehersket adfærd, fysisk eller psykisk.

 

Vredens opgave er at hjælpe dig med at sætte og opretholde effektive personlige grænser. På sit mest subtile niveau, hjælper vrede dig med at opretholde gensidig respekt og holde kommunikationen åben i dine forhold til andre mennesker.

Desværre blev de færreste af os undervist i finere følelsesmæssige nuancer, med det resultat, at vi er begrænset til at udtrykke vreden i dens to yderpunkter: enten for voldsomt eller for lidt. Og da de fleste af os aldrig har lært, hvordan man udtrykker sin vrede konstruktivt, uden at overtræde andres grænser og uden at blive urimelig og uretfærdig, bliver vrede ofte udtrykt på meget smertefulde måder.

 

Vi har alle prøvet at stå over for en eller andens dårligt forvaltede vrede, og vi har alle prøvet at bruge vores egen vrede som en kølle (eller sarkasme som en stilethæl). Vrede har et temmelig forfærdeligt omdømme. Når man ikke ved, hvordan man tackler sin vrede og når man angriber andre med den, kan vrede være et reelt problem. Dog kan man også opleve stor smerte og store problemer i sit liv, hvis man ikke har nok vrede - men hvis du ved, hvordan man tackler sin vrede konstruktivt, kan det hjælpe dig til at blive mere autentisk - og bedre til at interagere autentisk og ærefuldt med andre.

 

Vrede opstår kun i forbindelse med ting, mennesker og problemstillinger, du holder meget af. Du bliver ikke vred over ting, der er uvæsentlige! Hvis du er opmærksom på det, der gør dig vred, vil du blive bevidst om de centrale temaer og problemstillinger i dit liv. Vrede kan hjælpe dig til at blive en fuldt funktionel og fuldt bevidst person, hvis du ved, hvordan du bruger vreden konstruktivt.

De fleste der oplever suset, varmen og kraften fra vrede, tror fejlagtigt, at de har ret til at angribe andre med den. Eller de har lært at undertrykke deres vrede og gør det bedste for at skjule den.

Men hvis vreden tackles godt, kan vreden give dig den styrke og løsning du har brug for, til at arbejde dig igennem ekstremt vanskelige situationer.

Konstruktiv vrede

Vrede opstår for at imødegå modstand mod dit synspunkt, din position, dine personlige grænser, eller dit selvbillede. Din opgave er at genoprette din følelse af selvværd og dine personlige grænser uden at overtræde grænserne hos andre. Din vrede vil også blusse op, når andres grænser bliver overtrådt eller andre bliver behandlet uretfærdigt, og din opgave er at stoppe overtrædelsen og genoprette grænserne for alle parter.

Vrede er forbundet med retfærdighed, ikke kun for dig selv, men også for andre. Din vrede kan fremkaldes, når du ser en person bliver frataget sin selvfølelse, deres rettigheder, eller deres stilling. Vrede er en meget social følelse og hvis du kan forstå dens nuancer og finesser, kan det hjælpe dig til at blive en effektiv stemme for social retfærdighed.

hund

For meget og for lidt

Vrede indeholder en stor portion fokuseret, beskyttende energi, og når du ikke har nok af det, må du kæmpe for at sætte grænser og beskytte dig selv når du er sammen med andre. Uden din sunde vrede, kan du miste din vitalitet og din evne til at reagere og svare på smidige måder.

Men når man har for meget vrede, kan man være som en vulkan i evigt udbrud. Med for meget vrede, kan du gøre alles liv elendigt, også dit eget.

Vrede, er som en blanding mellem en gæv vagtpost og en gammel vismand. Vrede sætter dine grænser og holder øje med dig, de mennesker der er omkring dig, og dine omgivelser. Hvis dine grænser brydes (via ufølsomhed for andre, eller på anden måde), kommer vreden frem, for at genoprette din følelse af styrke og adskilthed.

For meget vrede

Hvis du vælger at udtrykke din vrede på en respektløs måde, over for den der krænker dig, vil du være faretruende ubevogtet - lige som du ville være, hvis dit slots vagtpost forlod sin post og gik ud på krigsstien. Når din vrede bruges som et våben og dit område er efterladt uden en vagtpost, vil din psyke hælde mere vrede i situationen. Du vil ende med at udtrykke denne vrede så voldsomt, at du vil bryde dine grænser (og grænserne for andre) yderligere. Det er sådan vrede eskalerer - problemet kommer ikke fra det der fik vreden til at starte, men fordi man bruger vreden på en ukyndig måde.

For lidt vrede

Når din vrede ikke bliver tilladt sit naturlige flow, vil du have problemer med at fastsætte og opretholde dine grænser, du vil have tendens til at blive ydmyget eller indvikle dig i andre, og din selvopfattelse, vil blive bragt i fare, af din tillid til de lunefulde udtalelser fra omverdenen.

 

Hvis du har tendens til at undertrykke din vrede, vil du ikke være i stand til at gendanne dine grænser, fordi du ikke vil have den styrke og det fokus som du har brug for, til at beskytte dig selv, og derfor vil yderligere skader uundgåeligt følge efter den indledende fornærmelse. Din vrede eksisterer for at beskytte dig ærefuldt. Hvis du undertrykker den og nægter at svare på en fornærmelse eller krænkelse, er det som om dit slots vagtpost inviterer til angreb og lader folk slippe af sted med hærværk.

Den midterste sti

For meget vrede, og du er til fare for alle. For lidt vrede, og du er truet af alle. Så hemmeligheden ligger i at finde den midterste sti, mellem for meget og for lidt vrede.

Når din sunde vrede flyder frit og på en sund måde, vil du ikke engang lægge mærke til, når vreden opstår - den vil blot hjælpe dig med at opretholde dine grænser, dine inderste overbevisninger og din sunde adskilthed. Fritflydende vrede vil tillade dig at grine deltagende af dig selv og sætte dine grænser blidt - fordi begge handlinger udspringer af den indre styrke og ærefulde selvdefinition, som vrede bringer dig.

Sund vrede sætter dine grænser og hjælper dig med at engagere dig mere effektivt, fordi det giver dig mulighed for at forholde dig autentisk og respektfuldt.

Når du har en god forbindelse til din vrede og har en klar fornemmelse af dine egne grænser, vil du være i stand til at ære grænser og individualitet i andre, og derfor vil dine relationer ikke være baseret på magtkampe, projektioner, eller overinvolvering.

De centrale spørgsmål:

Hvad skal beskyttes? Hvad skal genoprettes?

 

Både beskyttelse og genopretning kan ske hurtigt, når du stiller disse spørgsmål. Dette giver dig noget umiddelbart og ærefuldt at gøre med din vrede, og med dens hjælp, kan du nemt genskabe dine grænser og gendanne din følelse af selvværd. Disse spørgsmål vil tillade dig at tale og handle fra en styrkeposition, snarere end fra brutalitet eller passivitet - som er der hvor de fleste mennesker har tendens til at bruge deres vrede fra.

 

Vrede er en normal del af ethvert liv. Når du erkender, at du føler vrede, kan du træffe intelligente beslutninger om, hvad du vil bruge din vrede til. Vrede bringer en masse energi, intensitet, kraft, og fokus. Når du kender vredens formål - og stiller de centrale spørgsmål - vil det hjælpe dig til at kanalisere denne intensive energi i en sund handling.

En påmindelse

Et konstant udtryk for vrede kan være et tegn på depression, især hos mænd. Husk, at du har mere end én følelse, og hvis næsten alt i dit liv fremkalder varierende niveauer af vrede: utålmodighed, irritation, tværhed, raseri, harme, sarkasme og så videre, er det tid til at tale med din læge eller terapeut. Dine venner og din familie vil takke dig!

 

Vrede er en vidunderlig og helt nødvendig følelse, men det er blot en af flere følelser. Vrede har et meget specifikt formål, og den kan ikke gøre arbejdet for de andre følelser. Hvis din vrede er ude af balance, så kan det være nødvendigt med hjælp, for at få balancen tilbage. Enhver følelse kan tage overhånd.

Talrige videnskabelige undersøgelser har vist, at eksploderende vrede ikke virker forløsende, som folk engang troede. I virkeligheden er, råben, kasten med ting, og fysisk langen ud, et anfald der ikke er godt for nogen (medmindre du er i fysisk fare, selvfølgelig!).

Kilde

Understanding and befriending anger af Karla McLaren

 

 

 
 

Artikler om de 5 negative grundfølelser:

# 1. Bliv ven med din vrede

Enhver form for vrede er dybest set udtryk for, at vi forholder os til noget, vi finder uretfærdigt. Men hvordan udtrykker man sin vrede konstruktivt, uden selv at blive uretfærdig?

Læs mere: Bliv ven med din vrede

 # 2. Had - brug det konstruktivt

Had viser at du har at gøre med grænseoverskridelser og næsten fuldstændigt har mistet din følelse af centrering og balance.

Læs mere: Had - brug det konstruktivt

# 3. Når frygt står i vejen

Frygt afholder os fra at leve livet fuldt ud. Jo stærkere frygten er, des mere vil den påvirke os. Men man kan lære at blive bedre til at tackle sin frygt.

Læs mere: Når frygt står i vejen

# 4. Sorg tager tid

Sorg kommer når vi føler en kærlighed som vi ikke kan give videre. Vi sørger over at have mistet, over ikke at skulle opleve det mistede igen. Alle mennesker bliver udsat for sorger i løbet at deres liv.

Læs mere: Sorg tager tid

# 5. Apati og hvordan den overvindes

Apati bunder ofte i skyld og skam, som er tanken om at vi har gjort noget forkert, noget som er frygteligt og utilgiveligt. Læs hvordan du giver slip på din skyldfølelse og kommer videre.

Læs mere: Apati og hvordan den overvindes

Søg


 

Denne hjemmeside bruger cookies til at få hjemmesiden til at fungere, til at huske dine indstillinger og til statistik. Her kan du læse mere om cookies..

  Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.