flower Annett Aagot - Healing, coaching og regression

Søvn er vigtigt for et godt helbred

hund

Din nattesøvn har indflydelse på hvor godt du fungerer i dagligdagen, på din indlæringsevne og på din årvågenhed. Får du for eksempel 1½ times søvn for lidt, på en enkelt nat, kan det resultere i en reduktion af din årvågenhed på helt op til 32 %. Dette tab kan forringe hukommelsen og evnen til at tænke og bearbejde oplysninger effektivt.

 

Når du sover producerer din krop specielle celler (T-dræberceller), der bekæmper bakterier. Jo bedre søvn, jo flere bakteriedræbende celler producerer du. Så uden den gode søvn vil du oftere blive ramt af forkølelse, influenza og andre sygdomme og det betyder også at du på sigt øger risikoen for at få kræft og andre alvorlige sygdomme.

 

Hver fjerde dansker får ikke nok søvn og op mod halvdelen af danskerne sover dårligt. De fleste voksne har et søvnbehov på 7-8 timer. Ældre kan nøjes med omkring 6 timer. Er kroppen svækket af sygdom eller stimulanser, har kroppen brug for mere, måske 12 – 14 timers søvn i døgnet.

 

Babyer, børn og teenagere har et meget større søvnbehov. Teenageres søvnbehov er helt oppe på 9-10 timer. De har virkelig brug for søvnen for at kunne vokse og kapere de store forandringer, som sker i deres krop.

Sover du nok? Spørg dig selv:
  1. Hvor hurtigt falder du i søvn? Hvis du sover inden for 5 minutter efter, du har lagt hovedet på puden, så er du nok i underskud.
  2. Glæder du dig til weekenden, for der kan du bare sove længe og vågne uden vækkeuret? Så sover du nok også for lidt til hverdag.

Kroppen er sådan indrettet, at når du ikke sover nok, så ophobes stoffet adenosin i din hjerne og det gør dig søvnig. Adenosin produceres i de vågne timer og fjernes når du sover - hvis du ikke sover nok og dermed får renset ud i adenosinet, så hober det sig hurtigere op og du mærker hurtigere søvnpressset.

Sover du nok? – Grundigere test

Sørg for at gå i seng på samme tidspunkt hver aften fire dage i træk.
Sov uden vækkeur, alle fire nætter og sov igennem. De tre første nætter vil du indhente eventuelt søvnunderskud, men den fjerde nat, har du indhentet det, og den fjerde nat vil vise dig hvor meget søvn du har bedst af at få til daglig.

7 råd til en god og ’nærende’ nattesøvn

  1. Gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag - også i weekenden. En fast søvnrytme hjælper din krop til det bedste resultat.
  2. Sæt tempoet ned, den sidste time inden du skal i seng. Forbered din krop, på at nu skal den snart sove. Faste, rolige ritualer kan virke afslappende - det vil sige, at du bør undgå fjernsyn, telefonsamtaler og diskussioner, lige inden du skal i seng.
  3. Drik din sidste kop kaffe inden kl. 17. Så kan koffeinen nå at komme ud af kroppen, inden du skal sove. Kamillete kan være et alternativ, da den virker beroligende.
  4. Dyrk motion regelmæssigt. Motion er med til at udmatte din krop og få den til at hige efter søvn. Du skal dog ikke dyrke motion sent om aftenen, for så aktiverer du din energi, og det kan gøre det sværere at falde i søvn.
  5. Lær at slappe af ved at dyrke yoga, lave afspændingsøvelser eller meditere.
  6. Sørg for at få masser af lys – helst sollys - om dagen, især i vinterhalvåret. Så sover du bedre om natten.
  7. Sørg for at dit soveværelse er en smule køligt og at der er helt mørkt. Et mørklægningsgardin kan hjælpe dig til en bedre søvn. Hvis du har et lysende vækkeur, så vend det væk fra dig, så du ikke bliver forstyrret af dets lys.
Kilder

Hvad er det bedste du kan gøre for dit helbred lige nu?

Søvn nok? Mangel på søvn er dårligt for helbredet

Den normale søvn

How to improve your sleep

 

 

 

Du vil måske også finde disse artikler interessante:

 

Edgar Cayces ansigts og krops-olie

Bland din egen olie, med 100 % rene råvarer og uden nogen form for tilsætningsstoffer. Denne olie beskytter og plejer din hud og giver den ekstra næring.

Læs Edgar Cayces ansigts og krops-olie

Den tibetanske hvidløgskur

En opskrift på en hvidløgsessens, der udrenser kroppen, styrker immunforsvaret og kurerer næsten alle sygdomme. Opskriften stammer fra et buddhistisk kloster i Tibet, hvor munkene fulgte denne kur hver 5. år.

Læs Den tibetanske hvidløgskur

Boost din sundhed med Ingefærshots

Ingefær er en rigtig sundhedsbooster, som med fordel kan tages dagligt af de fleste. Her får du 3 opskrifter på Ingefærshot, som er en rigtig god morgenopkvikker.

Læs Boost din sundhed med Ingefærshots

Hjælp mod forkølelse og influenza

Her får du 6 råd til hvordan du kan komme hurtigere gennem influenza og forkølelse. Hvis du mærker at der er influenza på vej, så gå straks i gang med at styrke dit immunforsvar.

Læs mere: Hjælp mod forkølelse og influenza

Mere energi med smoothie

Du kan lave dig selv en lækker og energigivende smoothie af hindbær, blåbær, banan, honning, vanille og rismælk.

Læs mere: Mere energi med smoothie

Hvad er sundhed? Og har sygdom en mission?

Smerte er det tydeligste signal, som kroppen giver for at gøre opmærksom på ubalance. Enhver smerte viser, at der er noget, der kræver vores fulde opmærksomhed.

Læs mere: Hvad er sundhed? Og har sygdom en mission?

Hippokrates' 6 sundhedsprincipper

Hippokrates kaldes lægekunstens fader og hans seks principper for sundhed, er stadig gyldige.

Læs mere Hippokrates' 6 sundhedsprincipper

Vand - et livsvigtigt næringsstof

Drikker du vand nok, hver dag? Ved du hvor meget vand du har brug for? Kan du mærke når du er tørstig, og drikker du vand når du føler tørst? Kender du signalerne på at du er dehydreret?

Læs mere: Vand - et livsvigtigt næringsstof

 

Vitaminer - en kort guide

Alsidig kost er sjældent nok, de fleste mennesker har brug for et vitamintilskud. Kroppens vitaminbehov øges vedfor eksempel dårlige spisevaner og stress. Forbrug af kaffe, the, alkohol, tobak og p-piller øger også behovet for vitaminer.

Læs mere: Vitaminer - en kort guide

 

Søvn er vigtigt for et godt helbred

Din krop har brug for søvn for at genopbygge og heale. Her kan dufinde ud af, hvor meget søvn du har brug for, og hvordan du får en bedre søvn.

Læs mere: Søvn er vigtigt for et godt helbred

 

Træk vejret og få ilt til hjernen

5 minutters åndedrætsøvelser er nok til at give mere energi og klarhed. Du kan gøre det hvor som helst og når som helst.Det kan både hjælpe på træthed, lette spændinger og styrke din sundhed, når du trækker vejret bedre.

Læs mere: Træk vejret og få ilt til hjernen

 

Olie og smør - det livsnødvendige fedt

Kroppen har brug for fedtstof for at fungere optimalt. Fedt opbygger og styrker hjerne, knogler, nerve- og immun-system. Det er desuden nødvendigt at spise fedt, for at kunne optage de fedtopløselige vitaminer. Det er også vigtigt, at spise det rigtige fedt.

Læs mere: Olie og smør - det livsnødvendige fedt

Søg


 

Denne hjemmeside bruger cookies til at få hjemmesiden til at fungere, til at huske dine indstillinger og til statistik. Her kan du læse mere om cookies..

  Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.