flower Annett Aagot - Healing, coaching og regression

Hippokrates' 6 sundhedsprincipper

Hippokrates

Hippokrates levede i årene 460 til cirka 375-351 f. Kr. og mange af hans sundhedsprincipper er stadig gyldige, den dag i dag. Han kaldes lægevidenskabens fader, fordi han er forfatter til de ældste bevarede skrifter om sundhed og helbredelse.

Modsat lægevidenskaben i dag, gør Hippokrates sig ikke til en autoritet, som patienten skal stole blindt på. Tværtimod, mener han at et hvert menneske skal tage ansvar for sit eget helbred:

Et hvert menneske som er ved sin fornufts fulde brug, bør gøre sig klart at sundhed er det som er allermest værd for mennesker, og derfor bør han lære sig selvhjælp i sygdomme.

Man må forstå hvad der bliver sagt og foretaget af lægerne i forhold til ens krop, og danne sig en mening om det.
- Hippokrates; ”Om lidelser”

Man kan opdele Hippokrates sundhedsprincipper i 6 områder: 

  1. Spise og drikke fornuftigt.
  2. Regelmæssig sengetid og den rette mængde søvn - ikke for meget og ikke for lidt.
  3. Sollys, frisk luft og holde kroppen ved en tilpas temperatur.
  4. Motion - af både kroppen og stemmen. Rytme og balance mellem bevægelse og ro, arbejde og fritid
  5. Beherskelse af sindsbevægelser. Man skal ikke undertrykke følelser og tanker, men formidle og bruge dem konstruktivt.
  6. Regelmæssig udrensning af kroppen

De 6 principper, bygger på sund fornuft, og kan hjælpe os til at styrke vores immunforsvar, og til at give os mere energi og overskud. 

Hvis man vil omlægge sit liv, til en sundere livsstil, vil det vil være en fordel at vælge et at principperne til at starte at arbejde med. Det er ikke så vigtigt hvilket princip man starter med - det vigtigste er at man starter.

sushi# 1. Spise og drikke

Det er vigtigt at vi giver vores krop noget godt brændstof. God kvalitet og tilpas mængde er alfa og omega.

Vand er utroligt vigtigt i forhold til drikkevarer, og juice er også godt. 

 

Kosten kan være en videnskab at sætte sig ind i, der er så mange forslag til sund kost. Vegetar, syre-base mad, stenalderkost, Low Carb, High Fat. Vælg det der tiltaler dig, start eventuelt bare med at vælge økologisk, når du kan.

På dette link kan du finde en række artikler der går mere i dybden med kosten.

søvn# 2. Søvn og drømme

En god søvn er alfa og omega for at kunne fungere optimalt. I forhold til hvor vigtig vores søvn er, og hvor enkelt det er at få en god kvalitet af søvn, er det forbavsende at vi ikke gør mere for at få det. Her kan du læse en kort introduktion og gode råd til at blive frisk og udhvilet.

 

Hippokrates taler om to slags drømme: dem der kommer fra underbevidstheden (eller maven) og dem som kommer fra den spirituelle verden (fra Guderne). Denne artikel handler om klardrømme, det vil sige drømme hvor du får hjælp fra den spirituelle verden.

På dette link finder du alle artikler om søvn og drømme.

strand# 3. Sollys og frisk luft, varme og kulde

Varme og kulde handler om, at være opmærksom på at kroppen ikke har det for varmt eller for koldt. Den rette påklædning, den rette rumtemperatur og et godt blodomløb (motion) hjælper os til at have den rette temperatur.

 

Sollys og frisk luft, får vi når vi er udendøre. Mange mennesker har indendørs arbejde, og når vi er ude, er det ofte fordi vi skal fra A til B, og det vil sige trafikerede veje med bilos. Men naturen er vigtig for vores velbefindende.

 

Måden vi trækker vejret på, er også vigtig, et overfladisk åndedræt vil kun give kroppen et minimum af ilt. Et godt dybt åndedræt kan trænes, og har du først lært øvelserne, kan du gøre dem mens du står i kø i supermarkedet, eller på et hvert andet tidspunkt på dagen, hvor du alligevel venter på det ene eller det andet.

Her kan du læse om en enkel måde at træne dit åndedræt.

ro# 4. Motion og ro

At holde kroppen stærk og fleksibel er også vigtigt i forhold til sundhed. Der findes mange former for motion, og al bevægelse tæller. I dag har rigtig mange mennesker stillesiddende arbejde, og det gør det endnu mere vigtigt, at tænke på hvordan kroppen bliver rørt. Vælg noget der passer til dit temperament. Gå, løb eller cykel til arbejde, mange arbejdspladser tilbyder muligheder for at tage bad når du kommer frem.

Her kan du læse mere om motion.

 

Lige så vigtigt som motion, er det at stresse af. At lade tankerne få ro, at centrere sig selv, at blive fokuseret på sin egen essens. Vi bliver konstant bombarderet med mange indtryk, aldrig har så meget information været tilgængeligt for os før. Men hvis vi ikke standser op ind i mellem, vil vi drukne i information og miste overblikket i vores eget liv. Meditation er en fantastisk effektiv måde, til at genfinde sin egen centrering, sin indre ro og overblikket over sit eget liv.

Her kan du læse mere om meditation.

harmoni# 5. I harmoni med dine følelser

Vores følelser påvirker vores livskvalitet og energiniveau markant. Lykke handler ikke kun om at opnå det vi ønsker, det handler også om at kunne tackle det vi oplever, på en konstruktiv måde.

 

Og det handler om at forstå de mekanismer som påvirker vores følelser. Jo bedre vi forstår de mekanismer, jo mere kan vi lade vores følelser opstå fra vores indre verden, i stedet for at lade dem opstå fra påvirkninger fra den ydre verden. Da vi ikke kan kontrollere den ydre verden, er det en fordel at den ikke styrer os totalt.

Her kan du kan læse mere om følelser.

detox# 6. Udrensning

Udrensning, detox, faste - kært barn har mange navne.

Det vigtigste er at leve sundt i hverdagen, men uanset hvor sundt vi lever, vil vi blive påvirket af forurening og stress fra vores omgivelser.

 

Hvor tit og hvordan man skal udrense er en smagssag. Jo nemmere og jo sjovere det er, jo nemmere er det at få det gjort.

Kilde

Skrevet med udgangspunkt i Kirsten Jungersen's; blogposter om den hippokratiske skriftsamling “Corpus Hippocraticum”

 

 

 
 

Du vil måske også finde disse artikler interessante:

 

Edgar Cayces ansigts og krops-olie

Bland din egen olie, med 100 % rene råvarer og uden nogen form for tilsætningsstoffer. Denne olie beskytter og plejer din hud og giver den ekstra næring.

Læs Edgar Cayces ansigts og krops-olie

Den tibetanske hvidløgskur

En opskrift på en hvidløgsessens, der udrenser kroppen, styrker immunforsvaret og kurerer næsten alle sygdomme. Opskriften stammer fra et buddhistisk kloster i Tibet, hvor munkene fulgte denne kur hver 5. år.

Læs Den tibetanske hvidløgskur

Boost din sundhed med Ingefærshots

Ingefær er en rigtig sundhedsbooster, som med fordel kan tages dagligt af de fleste. Her får du 3 opskrifter på Ingefærshot, som er en rigtig god morgenopkvikker.

Læs Boost din sundhed med Ingefærshots

Hjælp mod forkølelse og influenza

Her får du 6 råd til hvordan du kan komme hurtigere gennem influenza og forkølelse. Hvis du mærker at der er influenza på vej, så gå straks i gang med at styrke dit immunforsvar.

Læs mere: Hjælp mod forkølelse og influenza

Mere energi med smoothie

Du kan lave dig selv en lækker og energigivende smoothie af hindbær, blåbær, banan, honning, vanille og rismælk.

Læs mere: Mere energi med smoothie

Hvad er sundhed? Og har sygdom en mission?

Smerte er det tydeligste signal, som kroppen giver for at gøre opmærksom på ubalance. Enhver smerte viser, at der er noget, der kræver vores fulde opmærksomhed.

Læs mere: Hvad er sundhed? Og har sygdom en mission?

Hippokrates' 6 sundhedsprincipper

Hippokrates kaldes lægekunstens fader og hans seks principper for sundhed, er stadig gyldige.

Læs mere Hippokrates' 6 sundhedsprincipper

Vand - et livsvigtigt næringsstof

Drikker du vand nok, hver dag? Ved du hvor meget vand du har brug for? Kan du mærke når du er tørstig, og drikker du vand når du føler tørst? Kender du signalerne på at du er dehydreret?

Læs mere: Vand - et livsvigtigt næringsstof

 

Vitaminer - en kort guide

Alsidig kost er sjældent nok, de fleste mennesker har brug for et vitamintilskud. Kroppens vitaminbehov øges vedfor eksempel dårlige spisevaner og stress. Forbrug af kaffe, the, alkohol, tobak og p-piller øger også behovet for vitaminer.

Læs mere: Vitaminer - en kort guide

 

Søvn er vigtigt for et godt helbred

Din krop har brug for søvn for at genopbygge og heale. Her kan dufinde ud af, hvor meget søvn du har brug for, og hvordan du får en bedre søvn.

Læs mere: Søvn er vigtigt for et godt helbred

 

Træk vejret og få ilt til hjernen

5 minutters åndedrætsøvelser er nok til at give mere energi og klarhed. Du kan gøre det hvor som helst og når som helst.Det kan både hjælpe på træthed, lette spændinger og styrke din sundhed, når du trækker vejret bedre.

Læs mere: Træk vejret og få ilt til hjernen

 

Olie og smør - det livsnødvendige fedt

Kroppen har brug for fedtstof for at fungere optimalt. Fedt opbygger og styrker hjerne, knogler, nerve- og immun-system. Det er desuden nødvendigt at spise fedt, for at kunne optage de fedtopløselige vitaminer. Det er også vigtigt, at spise det rigtige fedt.

Læs mere: Olie og smør - det livsnødvendige fedt

Søg


 

Denne hjemmeside bruger cookies til at få hjemmesiden til at fungere, til at huske dine indstillinger og til statistik. Her kan du læse mere om cookies..

  Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.