flower Annett Aagot - Healing, coaching og regression

Træk vejret og få ilt til hjernen

kvinde

Brug 5 minutter på åndedrætsøvelser hver dag, både morgen og aften. Læg mærke til hvordan du trækker vejret i løbet af dagen.

Vær bevidst om at trække vejret dybere, for at give dig selv mere energi.

Ved regelmæssigt at træne det dybe åndedræt, kan du hurtigt få mere energi og klarhed. Det kan både hjælpe på træthed, lette spændinger og styrke din sundhed, når du trækker vejret bedre. Sund vejrtrækning er en rigtig god hjælp, i arbejdet med healing af dig selv.

 

Ilt er vort vigtigste livselement. Mennesket kan leve mere end en måned uden fast føde, en uge uden væske og søvn, men kun nogle minutter uden ilt.

De fleste af os ånder desværre kun ”fladt”, hvilket kan sammenlignes med at sluge sin mad for hurtigt. Begge dele virker negativt på sundheden.

Åndedrættets to fysiske hovedfunktioner:
  • Indånding - forsyner cellerne i kroppen med ilt, som giver næring til cellerne.
  • Udåndingen - fjerner forbrændingsprodukterne kuldioxid og vand fra blodet.
Åndedrættets følelsesmæssige hovedfunktioner:
  • Indånding trækker livet og følelserne ind i kroppen.
  • Ved udåndingen, giver man efter for følelserne og slipper dem.
Der er tre forskellige åndedrætsmønstre:
  • Det afslappende
  • Det energigivende
  • Og det afbalancerende

Åndedrættet består af 4 dele: indånding, pause, udånding, pause.

At forlænge udåndingerne og så holde vejret efter at al luften er presset ud, vil ofte få dig til at slappe af, mens dét at forlænge indåndingerne og holde vejret kan forøge energien. Men du må aldrig gøre din indånding længere end din udånding, da det kan stresse hjertet.

 

Vær opmærksom på, at energiopladende åndedrætsmønstre faktisk kan få dig til at stresse, og det dræner energien væk. Det kan derfor være en god ide, at starte med det afslappende åndedræt. Hvis mønstrene føles trættende eller kedsommelige, kan det være, at du mangler energi. Prøv dig frem og observer, hvad du føler. Hvad der virker den ene dag behøver ikke nødvendigvis at fungere den næste.

 

Åndedrætsmønstre

  Indånding HoldUdånding  Hold
Afslappende 4 1 8 4
Afslappende 4 1 12 1
Afslappende 6 1 10 1
Afslappende 6 1 8 4
Balancerende 8 1 8 1
Balancerende 6 2 8 2
Opladende 6 4 6 1
Opladende 6 6 6 1

 hånd

Dette diagram angiver retningslinier for åndedrætsmønstre, som måske kan være en hjælp til at finde den hårfine balance.

 

Mønstrene øverst i diagrammet er meget afslappende. Sommetider vil de være lige, hvad du mangler. Til andre tider vil de gøre dig irritabel.

 

De nederste mønstre kan give dig rigtig megen energi, men føler du dig anspændt, vil de gøre det værre.

Sådan gør du

Sæt dig i en behagelig stilling, og træk vejret.

Hvis du har valgt det øverste åndedrætsmønster, tager du først en indånding mens du tæller til 4.

Så holder du en pause og tæller til 1.

På din udånding tæller du til 8.

Og på den næste pause tæller du til 4.

Dette er en runde. Gentag denne runde, så mange gange som du synes.

Når omgangene tælles

En af de vigtige ting ved pranayama (åndedrætsøvelser) er at holde styr på, hvor mange vejrtrækningsrunder man laver i hver øvelse. Den hævdvundne måde at tælle runderne på er ved at bruge sin egen udstrakte hånd. Brug tommelen til at tælle ledene i fingrene i en spiral som vist på billedet. Efterhånden som du træner, vil du kunne forøge antallet af runder, du udfører, men pres ikke dig selv for hårdt. Ni runder med 12 åndedræt (108 gentagelser) kaldes en mala.

 

 

 
 

Du vil måske også finde disse artikler interessante:

 

Edgar Cayces ansigts og krops-olie

Bland din egen olie, med 100 % rene råvarer og uden nogen form for tilsætningsstoffer. Denne olie beskytter og plejer din hud og giver den ekstra næring.

Læs Edgar Cayces ansigts og krops-olie

Den tibetanske hvidløgskur

En opskrift på en hvidløgsessens, der udrenser kroppen, styrker immunforsvaret og kurerer næsten alle sygdomme. Opskriften stammer fra et buddhistisk kloster i Tibet, hvor munkene fulgte denne kur hver 5. år.

Læs Den tibetanske hvidløgskur

Boost din sundhed med Ingefærshots

Ingefær er en rigtig sundhedsbooster, som med fordel kan tages dagligt af de fleste. Her får du 3 opskrifter på Ingefærshot, som er en rigtig god morgenopkvikker.

Læs Boost din sundhed med Ingefærshots

Hjælp mod forkølelse og influenza

Her får du 6 råd til hvordan du kan komme hurtigere gennem influenza og forkølelse. Hvis du mærker at der er influenza på vej, så gå straks i gang med at styrke dit immunforsvar.

Læs mere: Hjælp mod forkølelse og influenza

Mere energi med smoothie

Du kan lave dig selv en lækker og energigivende smoothie af hindbær, blåbær, banan, honning, vanille og rismælk.

Læs mere: Mere energi med smoothie

Hvad er sundhed? Og har sygdom en mission?

Smerte er det tydeligste signal, som kroppen giver for at gøre opmærksom på ubalance. Enhver smerte viser, at der er noget, der kræver vores fulde opmærksomhed.

Læs mere: Hvad er sundhed? Og har sygdom en mission?

Hippokrates' 6 sundhedsprincipper

Hippokrates kaldes lægekunstens fader og hans seks principper for sundhed, er stadig gyldige.

Læs mere Hippokrates' 6 sundhedsprincipper

Vand - et livsvigtigt næringsstof

Drikker du vand nok, hver dag? Ved du hvor meget vand du har brug for? Kan du mærke når du er tørstig, og drikker du vand når du føler tørst? Kender du signalerne på at du er dehydreret?

Læs mere: Vand - et livsvigtigt næringsstof

 

Vitaminer - en kort guide

Alsidig kost er sjældent nok, de fleste mennesker har brug for et vitamintilskud. Kroppens vitaminbehov øges vedfor eksempel dårlige spisevaner og stress. Forbrug af kaffe, the, alkohol, tobak og p-piller øger også behovet for vitaminer.

Læs mere: Vitaminer - en kort guide

 

Søvn er vigtigt for et godt helbred

Din krop har brug for søvn for at genopbygge og heale. Her kan dufinde ud af, hvor meget søvn du har brug for, og hvordan du får en bedre søvn.

Læs mere: Søvn er vigtigt for et godt helbred

 

Træk vejret og få ilt til hjernen

5 minutters åndedrætsøvelser er nok til at give mere energi og klarhed. Du kan gøre det hvor som helst og når som helst.Det kan både hjælpe på træthed, lette spændinger og styrke din sundhed, når du trækker vejret bedre.

Læs mere: Træk vejret og få ilt til hjernen

 

Olie og smør - det livsnødvendige fedt

Kroppen har brug for fedtstof for at fungere optimalt. Fedt opbygger og styrker hjerne, knogler, nerve- og immun-system. Det er desuden nødvendigt at spise fedt, for at kunne optage de fedtopløselige vitaminer. Det er også vigtigt, at spise det rigtige fedt.

Læs mere: Olie og smør - det livsnødvendige fedt

Søg


 

Denne hjemmeside bruger cookies til at få hjemmesiden til at fungere, til at huske dine indstillinger og til statistik. Her kan du læse mere om cookies..

  Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.