flower Annett Aagot - Healing, coaching og regression

Vitaminer - en kort guide

vitaminer

Prøv i en periode på 8 uger at tage 1 multivitamin af et godt mærke (spørg helsekosten) om dagen. Læg mærke til, om der sker nogen forandringer med dit velvære i denne periode. Nogen gange kommer effekten snigende, så man først mærker forskellen, når man holder op.

Alsidig kost er sjældent nok, de fleste mennesker har brug for et vitamintilskud. Kroppens vitaminbehov øges ved kaffe, the, alkohol, tobak og p-piller. Kroppens behov øges også ved forskellige former for belastninger, for eksempel dårlige spisevaner, stress, allergier, infektioner, forgiftninger og sygdomme. Forurening, moderne landbrugsmetoder og fødevareforarbejdning berøver kosten livsvigtige næringsstoffer.

Hvornår skal man tage vitaminer?

Vitaminpiller skal helst tages efter et måltid og aldrig på tom mave. Et godt tidspunkt er efter hovedmåltidet. Kosten skal helst indeholde 10-20 gram fedt om dagen, for at sikre en god optagelse af de fedtopløselige vitaminer.

Multivitamin

Det er vigtigt at vide, at indtagelse af et vitamin /mineral kan udløse en relativ mangel på et andet, hvis det ikke også indtages. Det vil sige at vitaminer og mineraler bør indtages i et afbalanceret forhold. I multivitaminpiller er sammensætningen tilpasset vitaminerne og mineralernes indbyrdes balance, i forhold til kroppens behov. Følg den dosering produktet anbefaler. Det er bedst at vænne kroppen gradvist til vitaminer, ved at trappe langsomt op til fuld dosis. En god metode til at undersøge om du har behov for vitaminer, er at prøve med et tilskud i 4-8 uger. Er der ingen effekt i løbet af 2 måneder, kan man stoppe. Nogle gange kommer effekten snigende, så den først opdages, når man holder op.

 

Udover multivitaminen kan man eventuelt supplere med vitamin C-, D- og E-vitamin, og Bidro, alt efter om man kan genkende de tilsvarende symptomer på mangler.

C-vitamin

C-vitamin bør indtages med kalcium og magnesium. Blandt andet firmaet Biosyms og Interpharms C-vitamin er sammensat med kalcium og magnesium. Læs på deklarationen på de enkelte produkter.

Mangelsymptomer er blandt andet træthed, irritabilitet, dårlig modstandskraft, hårtab, allergi, samt muskel- og ledsmerter.

Overdosering: C-vitamin er vandopløseligt, og overskydende C-vitamin vil blive skyllet ud af kroppen med urinen. For store doser kan give diarre. Man kan finde sin individuelle grænse ved at øge gradvis til diarregrænsen og derpå reducere dosis med en enkelt pille.

D-vitamin

Vi kan selv producere det i tilstrækkelig mængde, hvis vi får rigeligt med sollys, direkte på kroppen. Vitaminet er til stede i kosten, dog ikke i fedtfattig kost. Anbefales i sær til: små børn, gravide og ammende, mennesker der ikke får sollys nok. Vegetarer, da vitamin D primært findes i animalsk føde.

Mangelsymptomer: Træthed og manglende energi. Muskelkramper, svage, ømme knogler og epilepsilignende anfald.

Overdosering: De amerikanske næringsstofanbefalinger angiver, at voksne mennesker kan tage doser op til 50 μg om dagen uden nogen risiko. Vitamin D er et fedtopløseligt stof, som deponeres i kroppen.

E-vitamin

For at kunne optage E-vitamin er samtidig tilførsel af fedtstof, fx salatolie, nødvendigt. Effekten af E-vitamin forstærkes hvis det tages sammen med selen.

Mangelsymptomer er blandt andet: muskelspændinger, ømme muskler, hudproblemer, acne, eksem, allergi, nedsat immunsystem, neurologiske forstyrrelser og hjerte /kredsløbslidelser.

Overdosering: E-vitamin kan lagres i kroppens fedtdepoter og man bør derfor overholde doseringsvejledningen på produktet. Store doser (over 1000 mg) kan give kvalme og diarre.

Gele royal - Bidro

Der findes tre typer af bier: arbejder, drone (han) og dronning, men i æggestadiet findes der kun en type. I de første tre dage får alle den samme næring, men derefter får dronningen en speciel diæt, der går under navnet ”Gele Royal”. Den består af alle B-vitaminerne, vitamin E, aminosyrer, en lang række mineraler, fedtsyrer, hormoner og kulhydrater. Gele Royal er anvendt til at afhjælpe en bred vifte af problemer, og mange føler, det giver energi og styrker velværet.

Kilder

Vitaminer og mineraler, af Knut H. Flyttie

Politikens bog om vitaminer og mineraler, af Jerik W. Langer

Klar besked om vitaminer og mineraler, af Henrik Dilling

 

 

 
 

Du vil måske også finde disse artikler interessante:

 

Edgar Cayces ansigts og krops-olie

Bland din egen olie, med 100 % rene råvarer og uden nogen form for tilsætningsstoffer. Denne olie beskytter og plejer din hud og giver den ekstra næring.

Læs Edgar Cayces ansigts og krops-olie

Den tibetanske hvidløgskur

En opskrift på en hvidløgsessens, der udrenser kroppen, styrker immunforsvaret og kurerer næsten alle sygdomme. Opskriften stammer fra et buddhistisk kloster i Tibet, hvor munkene fulgte denne kur hver 5. år.

Læs Den tibetanske hvidløgskur

Boost din sundhed med Ingefærshots

Ingefær er en rigtig sundhedsbooster, som med fordel kan tages dagligt af de fleste. Her får du 3 opskrifter på Ingefærshot, som er en rigtig god morgenopkvikker.

Læs Boost din sundhed med Ingefærshots

Hjælp mod forkølelse og influenza

Her får du 6 råd til hvordan du kan komme hurtigere gennem influenza og forkølelse. Hvis du mærker at der er influenza på vej, så gå straks i gang med at styrke dit immunforsvar.

Læs mere: Hjælp mod forkølelse og influenza

Mere energi med smoothie

Du kan lave dig selv en lækker og energigivende smoothie af hindbær, blåbær, banan, honning, vanille og rismælk.

Læs mere: Mere energi med smoothie

Hvad er sundhed? Og har sygdom en mission?

Smerte er det tydeligste signal, som kroppen giver for at gøre opmærksom på ubalance. Enhver smerte viser, at der er noget, der kræver vores fulde opmærksomhed.

Læs mere: Hvad er sundhed? Og har sygdom en mission?

Hippokrates' 6 sundhedsprincipper

Hippokrates kaldes lægekunstens fader og hans seks principper for sundhed, er stadig gyldige.

Læs mere Hippokrates' 6 sundhedsprincipper

Vand - et livsvigtigt næringsstof

Drikker du vand nok, hver dag? Ved du hvor meget vand du har brug for? Kan du mærke når du er tørstig, og drikker du vand når du føler tørst? Kender du signalerne på at du er dehydreret?

Læs mere: Vand - et livsvigtigt næringsstof

 

Vitaminer - en kort guide

Alsidig kost er sjældent nok, de fleste mennesker har brug for et vitamintilskud. Kroppens vitaminbehov øges vedfor eksempel dårlige spisevaner og stress. Forbrug af kaffe, the, alkohol, tobak og p-piller øger også behovet for vitaminer.

Læs mere: Vitaminer - en kort guide

 

Søvn er vigtigt for et godt helbred

Din krop har brug for søvn for at genopbygge og heale. Her kan dufinde ud af, hvor meget søvn du har brug for, og hvordan du får en bedre søvn.

Læs mere: Søvn er vigtigt for et godt helbred

 

Træk vejret og få ilt til hjernen

5 minutters åndedrætsøvelser er nok til at give mere energi og klarhed. Du kan gøre det hvor som helst og når som helst.Det kan både hjælpe på træthed, lette spændinger og styrke din sundhed, når du trækker vejret bedre.

Læs mere: Træk vejret og få ilt til hjernen

 

Olie og smør - det livsnødvendige fedt

Kroppen har brug for fedtstof for at fungere optimalt. Fedt opbygger og styrker hjerne, knogler, nerve- og immun-system. Det er desuden nødvendigt at spise fedt, for at kunne optage de fedtopløselige vitaminer. Det er også vigtigt, at spise det rigtige fedt.

Læs mere: Olie og smør - det livsnødvendige fedt

Søg


 

Denne hjemmeside bruger cookies til at få hjemmesiden til at fungere, til at huske dine indstillinger og til statistik. Her kan du læse mere om cookies..

  Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.